dinsdag 23 november 2010

Readability, het leesbaar maken van online tekst

Accessability, Usability, SEO, Conversie en meer. We verwachten erg veel van webcontent. Het belangrijkste wordt helaas vaak over het hoofd gezien: readability. Wanneer de content niet leesbaar is zal hij ook niet converteren. Zal het succes ervan uitblijven en schieten we het doel voorbij. Maar wat is readability in de praktijk?

Vanuit mijn uitgevers achtergrond weet ik hoe de lay-out de leesbaarheid van een tekst beïnvloed. Dat de witruimte maakt of een tekst goed leesbaar is of niet. En dat de keus voor een bepaalde font erg afhangt van de doelgroep, het onderwerp en het materiaal - lees: papier - dat wordt gebruikt. Maar hoe doen we dat online?

Toen in de jaren 90 Desk Top Publishing (DTP) werd geïntroduceerd kon iedereen zelf voor uitgever spelen. Kwam de lay-out van de tekst al snel in handen van de schrijver. De interventie van een gespecialiseerde grafische ontwerper werd overbodig. We hadden ons eigen DTP-programma en een prive kleurenprinter op ons bureau.

Hoe anders was dat in de jaren 80. Toen ik in 1988 bij Volmac vakantiewerk deed, hadden we de functie gedoopt met de naam Outputgirl. Een woord met een melancholische klank. Voor mij. Samen met een collega vakantiemedewerkster stond ik geduldig te wachten naast een printer zo groot als een gemiddelde kantoorkamer. Zodra een medewerker van het huidige CapGemini de opdracht Print gaf, kwam het netto resultaat er naast mij uit. Het was mijn uitdaging om het papier zosnel mogelijk af te scheuren en naar de juiste kamer in het enorme pand te brengen.

Later heb ik als onderdeel van mijn studie Engelse Taal- en Letterkunde Book & Publishing gestudeerd. Over alles van Script totPrint. Het gehele proces dat volgt nadat een manuscript is goedgekeurd. De keuzes die je als uitgever maakt tijdens het tastbaar maken van de content. Als boekwetenschapper genoot ik van elke stap. Het ging mij niet langer om de inhoud. De vorm had een minstens zo belangrijke rol bij de aanschaf van een boek. Ik herinner mij een boekje dat ik kocht enkel en alleen omdat het zo lekker rook.

Desk Top Publishing en Internet hebben van ons gewone mensen uitgevers gemaakt. We vullen gezamelijke 'bossen' met CMS. Zonder dat er een boom gekapt hoeft te worden voor het benodigde papier. De inhoud is daarmee belangrijker geworden dan de vorm. En de leesbaarheid is in sneltreinvaart verslechterd. Ondanks dat we alle ruimte hebben en nauwelijks belemmerd worden, kiezen we veelal voor een klein lettertype in een slecht leesbare kleur (denk aan het grijs dat enkele jaren geleden zo populair was) en heel veel afleiding door Flash en Video's.

Readability is een stap terug in de tijd. Met meer aandacht voor de leesbaarheid op het scherm. Safari heeft daar een mooie oplossing voor bedacht. Naast de URL verschijnt bij de meeste Blogs het woord 'Reader'. Wanneer je daar op klikt verschijnt de tekst van de Blog zonder grafische omlijsting op een wit vel 'papier' in een veel leesbaarder formaat. De kans dat iemand een tekst daadwerkelijk zal lezen neemt zo zienderogen toe.

Een voorbeeld zien? Bekijk de goed leesbare blog in de Safari Browser van je Apple MacBook en klik op 'Reader' naast de URL. Natuurlijk zijn er nog veel meer Readability voorwaarden die bijdragen aan de leesbaarheid van Online Content. Heb je het gevoel dat jouw tekst niet goed leesbaar is en wil je daarover eens met mij van gedachte wisselen? Bel gerust eens naar 024 3731140 of stuur een e-mail naar info@online-marketing-strategie.nl Ik help je graag op weg met mijn kennis van traditionele 'printing press' en moderne Online Marketing.

0 reacties: