zaterdag 5 december 2009

Organische zoekmachine optimalisatie (SEO) vele malen aantrekkelijker dan Adwords (SEA)

Organische Zoekmachine Optimalisatie (SEO) is nog steeds beduidend minder populair dan Zoekmachine Adverteren (SEA). Het budget dat wordt vrijgemaakt voor een Adwords campagne (PPC - Price Per Click) is doorgaans vele malen hoger dan dat voor geoptimaliseerde content. (87% tegenover 11% van het totale budget voor zoekmachines). Toch is dat niet terecht, zo blijkt uit de resultaten.


Wanneer we kijken naar de Visibility van een campagne, het aantal keren dat een link in de zoekmachine resultaten (SERP - Search Engine Result Pages) werkelijk wordt bekeken, blijkt SEO vele malen hoger te scoren dan SEA. Zo worden de eerste drie posities in de organische resultaten nagenoeg altijd bekeken. Terwijl het hoogste resultaat in de Adwords vertoningen slechts voor 50% wordt aangeklikt. Ook de volgende resultaten doen het in Adwords veel minder goed.

Hoe kunnen we dit verklaren? Het instellen van een Adwords campagne is, vergeleken met het optimaliseren van een website, vele malen gemakkelijker. Het resultaat, ook al is dat beduidend lager, is direct zichtbaar. En zo op het eerste gezicht lijkt het, zelfs bij een slechte vooral op Short Tail ingerichte campagne, aanzienlijk goedkoper.

Maar is dat ook werkelijk zo? Ja en nee. Met Adwords behaal je inderdaad veel sneller resultaat. Het is ook voor de leek relatief toegankelijk en lijkt zeer zeker goedkoper dan het opnieuw inrichten en herschrijven van de (complete) website. Maar schijn bedriegt.

Wanneer we de werkelijke conversie (kort gezegd: het resultaat) meenemen in onze overweging, hebben we al gezien dat SEO voor een veel hogere Visiblity zorgt. De resultaten worden door gebruikers van zoekmachines serieuzer genomen. En de inspanning is in principe voor het leven. Men betaalt niet per klik maar levert een (vaak moeilijke en tijdrovende) inspanning om een bepaalde positie te behalen.

GLOBAL LEXIS | Freelance Tekstschrijver, de zwaar verouderde website (waarvoor het nieuwe concept bij de grafisch ontwerper ligt) staat nagenoeg onophoudelijk in de eerste drie organische resultaten. Ondanks dat de inspanning alweer in een ver verleden ligt, levert hij GLOBAL LEXIS nog wekelijks nieuwe klanten op. Hij wordt ook bijzonder goed bezocht en voldoet nog steeds ruimschoots aan elke verwachting.

SEO loont. Laat u daarom vrijblijvend voorlichten en kijk ook eens op www.online-marketing-strategie.nl

0 reacties: